Acord per instal·lar carregadors elèctrics cada 60 km a tota la Unió Europea el 2026

És un principi d’acord que encara haurà de passar per 4 instàncies i que fixa els mínims d’electrificació del transport que hauran de complir els països membres

Principi d’acord a la Unió Europea perquè d’aquí 3 anys hi hagi a tots els països membres estacions de càrrega elèctrica per a cotxes cada 60 quilòmetres, i cada 120 quilòmetres per a camions. 

És un acord al qual han arribat aquest dimarts la presidència sueca de la UE i el Parlament Europeu que inclou altres mínims obligatoris i que haurà de ser aprovat per 4 instàncies més.

Els punts de càrrega d’electricitat per cotxes hauran de tenir una potència mínima de 400 quilowatts, i els de camions, de 1.400 a 2.800 quilowatts.

El text acordat també obliga a establir sistemes de pagament fàcils d’utilitzar els punts de subministrament, amb targetes, dispositius sense contacte o fins i tot amb codis QR.


També estacions d’hidrogen i d’electricitat a ports i aeroports

El principi d’acord també inclou estacions de càrrega d’hidrogen cada 200 quilòmetres per al 2031, i de subministrament d’electricitat als vaixells als ports que reben molts creuers i portacontenidors el 2030.

A partir del 2025, els aeroports també hauran d’alimentar amb electricitat els avions aparcats als fingers, i a partir del 2030 a tots els que estiguin dins del recinte.

Aquest principi d’acord l’haurà d’aprovar ara el Comitè de Representants Permanents dels països membres, i també el Comitè de Transport i Turisme del Parlament Europeu.

Superats aquests tràmits, després l’haurà de validar primer el mateix Parlament Europeu i, després, el Consell de la Unió Europea.


Aprovada la prohibició de cotxes de combustió

Aquest principi d’acord arriba el mateix dia que s’ha aprovat definitivament la prohibició dels cotxes de combustió a partir del 2035, després que aquest cap de setmana s’han desbloquejat les negociacions per aprovar-ho.

Es van desbloquejar després que la Unió Europea acceptés l’exigència d’Alemanya de fer una excepció amb els vehicles que es vol que funcionin amb combustible sintètic. Font: ccma.cat, geralt pixabay