Són diners dels fons Next Generation de la UE, i la burocràcia que requereixen ha desbordat l’Institut Català de l’Energia, que ha trigat a contractar més personal
Les ajudes a l’autoconsum amb plaques fotovoltaiques han desbordat l’Institut Català de l’Energia, l’ICAEN, l’organisme encarregat de tramitar-les. El període per sol·licitar-les va començar al gener del 2022, però no serà fins al 2024 que es començaran a pagar les primeres.
La línia que ha acaparat més expectació és la residencial: està dotada amb 72 milions, però han rebut sol·licituds per més de 160 milions, xifra que gairebé triplica el pressupost disponible.
L’èxit de la convocatòria ha superat totes les previsions, ara per ara només s’han atorgat unes 6.700 subvencions, el que suposa que s’han atorgat ja més de 38 milions d’euros.
Començaran a cobrar el 2024, després de la validació final
Ara bé, atorgar no vol dir cobrar: aquests sol·licitants han de superar encara el darrer tràmit, que consisteix a presentar els justificants de la instal·lació i rebre la validació final.
Al maig arribaran més reforços a l’ICAEN, que en total haurà ampliat la plantilla en una quarantena de persones, però tot i així el coll d’ampolla trigarà mesos a desembussar-se.
Que s’estan instal·lant moltes plaques solars ho certifica Narcís Rebull des del terrat que comparteix amb els seus veïns, en un conjunt de sis cases adossades:
“A principis de gener del 2022, de l’any passat, pujaves al terrat i no veies cap placa, avui puges i en veus bastantes, no sé si 12 o 15 però… cada vegada va en augment.”
Són diners dels fons Next Generation
Totes aquestes noves instal·lacions encara esperen rebre les ajudes dels Next Generation, perquè l’administració està desbordada i calcula que les primeres sol·licituds no podran rebre el vistiplau definitiu fins a finals d’any.
La directora de l’ICAEN, Marta Moreno, calcula que fins al 2024 no tindran els primers paquets de justificacions per passar a pagament. Això vol dir que els primers a fer la sol·licitud, el gener del 2022, trigaran com a mínim dos anys a rebre la seva subvenció.
Molts han fet els tràmits a través de l’empresa instal·ladora, i de tant en tant la truquen per saber si tenen notícies. “…Doncs mira encara no hem rebut resposta, ni sabem quan la rebrem…”. És l’única cosa que els pot dir la Mar Ortega, enginyera tècnica de l’empresa Som Comfort Solar, quan rep aquest tipus de trucades.
Les plaques ja funcionen, però els diners trigaran a arribar
Són clients que ja tenen les plaques a casa funcionant, que han presentat els papers, però que continuen sense resposta de l’administració. De fet, en aquesta empresa han tramitat prop de 250 sol·licituds però de moment només han rebut resposta de cinc.
Aquestes han passat la primera fase, l’atorgament que se’n diu, ara han d’enviar tota la justificació conforme l’obra s’ha dut a terme i tot està en ordre, i un cop revisada podran rebre els diners.
És en aquesta part final del procés on es troben l’Olga Sánchez i el Narcís Rebull, veïns de Cerdanyola, que van aconseguir enviar la sol·licitud el primer dia que s’engegava la web:
“El que tenim ja són tots els ajuts aprovats i, a partir d’aquí, quan haguem de cobrar, ja cobrarem.”
A l’Olga i al Narcís no els estranya que el procés sigui tan llarg, degut a tots els documents que han hagut d’enviar per fer els tràmits:
“Només pel tema de la justificació, has d’aportar tantíssima documentació que és farragós que una persona pugui revisar-se tants documents d’un projecte, aleshores tot això és molt lent”.
“Jo entenc que per una banda han de ser estrictes perquè no hi hagi cap frau o cap cosa irregular, però d’altra banda han de ser àgils.”
Lentitud administrativa per fer noves contractacions
L’administració no va ser prou àgil per contractar reforços per fer les tramitacions: els primers van arribar tres mesos després que arranquessin les sol·licituds.
La directora de l’ICAEN argumenta que el motiu és que l’administració té els seus tempos:
“Donat que som administració pública, el procediment per contractar és complex. El vam iniciar tot just vam saber que tindríem aquesta dotació pressupostària.”
“Quan tens la comunicació oficial pots iniciar el procediment, i fins al març del 2022 no es van poder incorporar les persones que van començar a tramitar els expedients.”
Ara ja són 21 persones dedicades només a tramitar aquests expedients, i al maig s’hi incorporaran una vintena més, però el coll d’ampolla trigarà a desfer-se.
Moreno explica que el motiu és que la primera setmana ja van rebre una allau de sol·licituds, unes 10.000, i llavors encara no tenien el personal per tramitar-los:
“Encara no teníem el personal que ve vinculat amb cadascuna de les dotacions, de manera que per una banda és molt positiu rebre’n tantes, però per l’altra no estàvem dimensionats per assumir tota aquesta allau de sol·licituds.”
S’hagués pogut fer de manera més àgil?
Des del sector, que són els que batallen dia a dia amb els clients, creuen que es podien haver trobat fórmules més àgils: per exemple, el director de Som Comfort Solar, Andrés Cano, creu que seria millor fer-ho al revés:
“Pensem que haurien de copiar altres països que ho estan fent millor, fer reduccions a l’IRPF i, en comptes de gastar tots aquests diners en models informàtics per entrar sol·licituds, contractar tècnics que facin inspeccions, inspeccionar 2 de cada 3 instal·lacions, i et miraré fins al color dels calçotets i, esclar, et posaré una multa. O sigui fer-ho més àgil.”
Des de l’ICAEN afirmen que si ho haguessin pogut organitzar des de zero, aconseguir les ajudes “evidentment seria molt més senzill”, però recorden que l’origen dels fons és la Unió Europea, que marca els criteris que cal seguir i, a més, que és el govern espanyol el que ha dissenyat les bases per atorgar-les. Font: ccma.cat, pixabay