Evarm va néixer el 2015 per adaptar els camions i furgonetes a combustibles alternatius menys contaminants i ara aposta pel vehicle d’hidrogen
Xavier Ribas va decidir crear Evarm el 2015 amb l’objectiu de donar feina als seus pares, que s’havien quedat a l’atur i tenien moltes dificultats per incorporar-se al mercat laboral. La idea era clara: adaptar furgonetes i camions perquè funcionessin amb gas en lloc de combustibles fòssils.
Set anys després, la companyia, ubicada a Sant Boi de Llobregat, ha presentat el prototip del primer vehicle d’hidrogen verd fabricat a Catalunya. Aquesta aposta ve acompanyada per l’adquisició d’una nova planta de 3.000 metres quadrats i la voluntat de contractar una trentena d’enginyers.
Donar feina a l’experiència
“Eren anys d’una crisi molt forta en l’atur i hi havia moltes dificultats en la contractació dels majors de 45 anys”, explica Xavier Ribas, actual conseller delegat d’Evarm. Tenia una bona feina en el sector de l’automoció i va decidir impulsar l’empresa per oferir una sortida laboral als seus pares, que es van fer càrrec el projecte.
I no només això, sinó que l’aposta va ser contractar persones d’aquesta franja d’edat. Treballadors de “molt valor” però que tenien dificultat per trobar feina en un mercat laboral que els deixava de banda. Quan els seus pares es van jubilar el 2017, Ribas deixa el seu lloc de feina i es centra totalment a Evarm.
Reduir la contaminació
El 2015 encara es parlava poc de la contaminació dels vehicles i de la necessitat de reduir les emissions. El preu del combustible tampoc era una preocupació. Però a Evarm van tenir aquesta visió: “Decidim crear una companyia que doni cabuda en un tema de futur, com reduir la contaminació en vehicles industrials”.
L’objectiu era ajudar a transformar les flotes de transport per reduir emissions i ser més eficients, adaptant els vehicles perquè poguessin funcionar amb gas. Tot i la idea disruptiva, els inicis no van ser fàcils. La inversió inicial es va fer amb els seus estalvis, però l’oferta de tecnologia al mercat no els va convèncer.
“Ens vam adonar que al mercat no hi havia solucions tecnològiques tècnicament bones. Hi havia la necessitat de reduir la contaminació, però no hi havia solucions”, recorda Ribas.
Durant dos anys, Evarm va fer una gran tasca d’inversió, investigació i innovació, pilars de la companyia. “El repte és sempre el salt tecnològic. La investigació per trobar punts diferencials i la innovació per adaptar tecnologies ja investigades per aplicacions noves”, apunta. De fet, a la seva seu de Sant Boi disposaven des de l’inici d’un laboratori d’investigació i desenvolupament.
Inversió tecnològica i en treballadors molt qualificats i enfocats a la investigació van permetre a l’empresa encertar una primera solució que encaixava amb el seu objectiu. Ja disposaven d’una tecnologia bona per poder oferir al mercat i dirigir-se a empreses amb flotes de vehicles professionals.
De Turquia a Corea del Sud
“Ens vam adreçar a grans empreses, però és un sector molt conservador. Normalment són les pimes les que impulsen el canvi”, destaca Xavier Ribas. Des de llavors, han ajudat a transformar més d’un miler de vehicles i camions de tot Espanya, Xile, Turquia i Portugal. Amb gas i altres alternatives com el biometà. I tot plegat fet des de la seva planta de Sant Boi, on adapten els vehicles i els tornen a enviar. A excepció de Xile, on van enviar un equip per muntar el que s’havia fabricat a Catalunya.
“Des del primer moment vam haver de mirar a fora”, apunta el conseller delegat, assenyalant que sovint és més senzill ser ben valorat a l’exterior que a casa. Fins i tot han impulsat projectes d’investigació i desenvolupament amb empreses de Corea del Sud.
El primer vehicle d’hidrogen verd
La passió per investigar i innovar va portar a Evarm a començar a treballar amb l’hidrogen verd (provinent d’energies renovables) com una opció pel transport professional des del 2019. “Mai estem satisfets, tenim un treball continu per la millora de qualitat. Sempre tenim dos o tres projectes de recerca i innovació, de millora de producte i per canvis disruptius”, resumeix Ribas sobre la seva filosofia.
Tot i que és una tecnologia de la qual se’n parli molt, com a futur per la mobilitat, el conseller delegat d’Evarm descobreix que al mercat pràcticament no hi ha cap solució. I decideixen apostar-hi fort i començar a treballar en un prototip de vehicle mogut per hidrogen verd 100% català. Per fer-ho realitat han col·laborat amb l’Institut Coreà de Ciència i Tecnologia i han comptat amb el suport d’ACCIÓ.
En concret, l’empresa ha adaptat la línia motriu del vehicle -el sistema de propulsió, el motor, el sistema de gestió de l’hidrogen, entre d’altres- i ha incorporat el sistema d’emmagatzematge d’hidrogen. “És una solució innovadora perquè és més fàcil de portar al món real que altres alternatives i està més propera al mercat”, destacava Ribas. El prototip es va presentar al març de 2022.
L’electrificació del parc de vehicles és un dels grans reptes a la societat, però per camions i altres vehicles professionals no és viable per les prestacions que s’ofereix. Aquí és on apareix l’hidrogen. “Un camió contamina i consumeix 40 vegades més que un cotxe”, resumeix Ribas. A més, cal pensar sobre les bateries dels cotxes elèctrics, el que suposen en l’obtenció dels seus materials i en quan acaba la seva vida útil. L’hidrogen verd garanteix zero emissions.
Aposta per Catalunya
I Evarm té clar que volen fabricar el vehicle a Catalunya. “Les grans fàbriques de vehicles fan una part aquí, però la majoria de peces venen d’altres llocs”, apunta Ribas. En canvi, aposta per fabricar bona part dels mecanismes a una futura planta seva a Sant Boi i nodrir-se d’altres proveïdors locals. “Poder-la produir al país i que hi hagi un teixit industrial al voltant que ens pugui ajudar”, resumeix.
Tot i que inicialment van parlar amb empreses d’automoció per portar-los la idea, la rebuda no va ser positiva: “Ningú ens fa cas”. Per això, aposten per tirar-ho endavant ells mateixos. “Tota la tasca d’investigació i desenvolupament està pràcticament feta. Estem pendents de certes entitats que han d’ajudar-nos a impulsar el projecte a nivell econòmic. Hem demostrat que tenim la capacitat i disposem d’un pla d’implantació a curt termini”, apunta Ribas.
Així, la previsió és obrir una fàbrica de 3.000 metres quadrats a Sant Boi i contractar una trentena d’enginyers (actualment la plantilla està integrada per una vintena de persones). L’objectiu és ara buscar socis inversors, ja que calculen que necessiten uns cinc milions d’euros.
Cinc milions d’euros per començar a fabricar el primer vehicle d’hidrogen verd fet a Catalunya, sent pioners també a l’Estat espanyol. I per això fan una crida a les administracions perquè apostin per aquests projectes i també inverteixin per desplegar la infraestructura necessària per la mobilitat d’aquests vehicles. El 2023 podria ser una realitat.
“Entenem que és més fàcil apostar per empreses tradicionals que porten molts anys consolidades versus empreses tecnològiques o més petites. El que és segur és que hi ha moltes empreses amb base tecnològica potent que mirem més a fora, perquè potser tenen més interès”, lamenta. Font: viaempresa.cat, pixabay