Europa va cap a les energies netes i assenyala l’arcaica legislació espanyola

No és vinculant en un primer moment per als estats membres, però acabarà sent la base definitiva en breu

Al Parlament Europeu, una esmena energètica proposada per José Blanco, eurodiputat socialista europeu, ha estat aprovada per una amplíssima majoria amb l’objectiu que les renovables, a tota la Unió Europea, augmentin fins al 35% el 2030. Fins ara, el sostre era del 27%.

No és un pas definitiu, però sí un de molt contundent, i encaminat a una anhelada directiva energètica europea, d’obligat compliment pels estats membres, com hauria de ser en una Europa que vagi clarament unida en la lluita contra el canvi climàtic. Ara, aquesta política és erràtica. És un “campi qui pugui”. Dinamarca és un exemple en sentit positiu i Espanya és l’exemple en sentit negatiu, tot i una política en el passat, en energies com l’eòlica, molt potent.

En el cas de l’estat espanyol, el territori on les traves per avançar en les renovables i l’autoconsum són més escandaloses, és un pas de gegant cap a la caiguda de l’arcaica legislació i cap al model que ja adopten els països més punters del món en matèria energètica.

QUÈ ÉS EL MÉS RELLEVANT QUE ES PLANTEJA?
-De la fase actual de previsió, del 27%, el 2030 es passa al 35%.

-S’insta els estats membres a garantir que els consumidors tinguin dret a ser autoconsumidors d’energies renovables.

-Els autoconsumidors podran vendre el seu excedent de producció d’electricitat renovable sense procediments feixucs ni càrrecs desproporcionats o discriminatoris que no reflecteixin estrictament els costos.

-Es blinda consumir electricitat provinent de fonts renovables eliminant traves administratives i prohibint impostos (l’anomenat impost al sol).

-El 12% de l’energia utilitzada en el sector del transport haurà de procedir de fonts renovables en aquest horitzó 2030.

-El 90% de les vies de comunicació transeuropees, en el cas nostre, E-15, E-90 o E-9, hauran d’estar equipades amb punts de càrrega ràpida per a vehicles elèctrics abans que s’acabi el 2022.

-Els biocombustibles d’última generació, els combustibles que es derivin de residus i electricitat renovables i els combustibles renovables per a transport d’origen no biològic hauran d’augmentar progressivament fins al 10% el 2030.

L’erràtica i desordenada política energètica europea fins ara, per fi, sembla que es posiciona cap a una via comuna i clarament verda.

font:ccma.cat