Els cotxes portaran caixa negra des d’aquest any

Els vehicles de nova matriculació a partir del 7 de juliol de 2024 a Espanya han de portar Caixa negra, dispositius oficialment anomenats Registradors de Dades d’Esdeveniments -EDR- (Event Data Recorder).

Aquesta caixa negra només recull dades del vehicle i no registrarà les converses, ni imatges ni àudio. Segons informació de la DGT, la informació serà anònima i no serà utilitzada per determinar la culpabilitat en un accident ja que no revela la identitat del conductor. Tot i que suposo que un jutge podrà ordenar tenir accés a aquesta informació.

Quines dades es registraran?

Amb l’objectiu d’ajudar a la investigació dels accidents de trànsit aquesta caixa negra recollirà dades de més de 15 variables des de mig minut abans de produir-se l’accident fins a 5 segons després. Les dades recollides principals seran el dia i l’hora, la velocitat, la frenada, la posició i la inclinació del cotxe a la carretera, les revolucions del motor, la força de l’impacte frontal i lateral i la posició de l’accelerador. També quedarà registrat si en produir-se l’accident s’ha activat el sistema de trucades d’emergència eCall, que ja és obligatori des del 2018, així com l’activació dels sistemes de seguretat del vehicle com els coixins de seguretat, els cinturons de seguretat, etc. S’activarà automàticament en desplegar-se els coixins de seguretat del cotxe en cas d’accident i els pretensors del cinturó de seguretat.

Les ADAS

L’Estratègia de Seguretat Viària 2030 ha fixat l’objectiu de reduir el 2030 a la meitat el nombre de persones que morin o resultin ferides greus com a resultat d’un sinistre vial respecte als valors del 2019. De moment, a Espanya no portem bon camí doncs les morts de trànsit estan augmentant en els darrers anys.

Per assolir aquest objectiu s’estan adoptant algunes mesures entre les quals es troben els sistemes ADAS. Tots els cotxes de nova homologació han d’incorporar de sèrie almenys vuit sistemes: Detector de somnolència (DDR), Assistent de velocitat intel·ligent (ISA), Alerta de trànsit creuat (RCTA), Caixa negra (EDR), Alerta de canvi involuntari de carril (LDW), Sistema de frenada d’emergència (ESS), Inhibidor d’arrencada amb alcoholímetre i Alerta d’ús del cinturó a totes les places. Autor: Javier Larrea. Presidente del Observatorio de Prevención de Riesgos y Accidentes, pexels-nordic-overdrive-627678