Alemanya ‘canvia’ l’article sobre autoconsum en la directiva de renovables

Angela Merkel tenia la intenció de voler canviar l’article 21 sobre autoconsum aprovat fa unes setmanes en la nova Directiva de Renovables europea.

Una intenció que s’ha convertit ja en un fet. Perquè l’article ha canviat substancialment per als interessos d’Alemanya. En el cas d’Espanya, la cosa millora

L’article 21 aprovat en el trílogo prohibia les càrregues o impostos a l’autoconsum fins a desembre de 2026. A partir d’aquesta data, es donava la possibilitat als Estats membre de poder posar algun tipus de càrrec. Eren les conegudes 3 exempcions:
a) si l’electricitat produïda per l’autoconsum es recolza efectivament a través de sistemes de suport, només en la mesura que la viabilitat econòmica del projecte i l’efecte incentivador de l’esmentat suport no es vegin soscavats. És a dir, si les instal·lacions ja estaven primats.
b) si la participació general de les instal·lacions d’autoconsum supera el 8% de la capacitat total d’electricitat dels Estats membres instal·lada.
c) si l’electricitat es produeix en instal·lacions de més de 25 kW de capacitat instal·lada total.

Ara, després d’unes noves negociacions sobre les interpretacions d’aquestes exempcions, hi ha hagut un canvi de cromos en l’article, que dóna via lliure al ‘impost al sol’ des de ja.

Segons el document final les exempcions ja no hauran d’esperar a desembre de 2026. És a dir, els Estats podran posar ‘impost al sol’ des de ja i / o l’entrada en vigor de la Directiva de Renovables dins de 18 mesos.

El text diu el següent:
1-bis. Els Estats membres podran aplicar drets i taxes no discriminatoris i proporcionals als autoconsumibles renovables, en relació amb la seva electricitat renovable autogenerada que romangui dins dels seus locals en els següents casos:
(A) si l’electricitat produïda per l’autoconsum es recolza efectivament a través de sistemes de suport (financers), només en la mesura que la viabilitat econòmica del projecte i l’efecte incentivador de l’esmentat suport no es vegin soscavats; o
(B) a partir de desembre de 2026, si la participació general de les instal·lacions d’autoconsum supera el 8% de la capacitat total d’electricitat dels Estats membres instal·lada, l’autoritat reguladora nacional podrà realitzar una anàlisi de costos i beneficis mitjançant un procés obert, transparent i participatiu i si el resultat d’aquesta anàlisi demostra que la disposició establerta en el paràgraf 1 (a) (ii) va donar lloc a una càrrega desproporcionada significativa en la sostenibilitat financera a llarg termini del sistema elèctric o crea un incentiu que excedeix del que és objectivament necessari per aconseguir costos el desplegament efectiu d’energia renovable, i que aquest impacte no podria minimitzar-se prenent altres mesures raonables; o
(C) si l’electricitat es produeix en instal·lacions de més de 30 kW de capacitat instal·lada total.
Els apartats a) d’instal·lacions primats i c) per a instal·lacions de 30 kW podran realitzar des de ja. L’únic canvi positiu és que el límit ha pujat de 25 kW a 30 kW i algunes instal·lacions més es veuran beneficiades.

Així ho explica Daniel Pérez, Legal Counsel de Holaluz.
“La nova modificació de l’article 21 de la Proposta de Directiva de Renovables imposada per Alemanya ens porta una bona notícia i una dolenta. La bona és que s’incrementa de 25 a 30 kW la potència d’instal·lacions que no tindran impost al sol. La dolenta, és que la prohibició d’impost al sol fins 2027 queda limitada només a aquells casos en què l’autoconsum arribi al 8% del la capacitat instal·lada total, que poden aplicar-se càrrecs des del minut zero a instal·lacions de més de 30 kW oa les que rebin primeres. En tot cas, segueix sent una millora important respecte de l’esborrany que va sortir de la Comissió Europea i de la normativa espanyola actual “.

Alemanya ha canviat el que volia per poder imposar el peatge de suport des de ja i no haver d’esperar a desembre de 2026 per poder fer-ho. Això és el que volia i ho ha aconseguit canviar, cosa que per a molts ha estat sorprenent perquè normalment del que s’aprova en una negociació d’aquest tipus no es sol tocar.

“El text final clarifica les diferents interpretacions que feien Comissió, Consell i Parlament sobre les excepcions al principi de no establir càrregues a l’energia autoconsumida”, assenyala José Blanco, europarlamentari socialista i ponent de la Directiva de Renovables. Alemanya ha propiciat el canvi a través del Consell costat d’altres socis europeus.

L’europarlamentari dels Verds, l’espanyol Florent Marcellesi, assegura que “a priori l’únic que canvia és la data de 2026 que en comptes d’aplicar a tot s’aplica només a punt b. Debilita una mica el text però no ho invalida. Amb aquest canvi, passa de molt bo a bo, ja que l’autoconsum segueix bastant protegit amb la formulació “.

Per què Alemanya volia aquest canvi? El país germànic té un problema amb l’autoconsum. Se li ha anat de les mans. D’una banda, té moltíssima cogeneració, que, si s’escau comptabilitza com autoconsum, i de l’altra, en l’autoconsum fotovoltaic, té a la gran majoria de les instal·lacions domèstiques amb subvencions. Per tant, pot imposar el càrrec quan ho desitgi, des de ja, perquè no hi ha res que ho impedeixi i després només ha de mantenir el que diu la Directiva quan entri en vigor en uns 18 mesos.

Blanco destaca que l’autoconsum estarà en principi lliure de procediments i càrregues discriminatòries o desproporcionades i de càrrecs de xarxa que no reflecteixen els costos de manera que la normativa millora en molt l’actual regulació espanyola.

De la mateixa opinió és l’advocat especialitzat en renovables, Piet Holtrop, del bufet Holtrop SLP. “Crec que és un compromís molt equilibrat i sostenible, que en la pràctica significa eliminar el peatge de seguretat de manera permanent en instal·lacions inferiors a 30 kW, el que elimina la necessitat de tenir comptadors addicionals en totes aquestes instal·lacions. Simplifica la “base de la piràmide” de la penetració de les energies renovables, i ho fa molt més viable. En instal·lacions superiors a 30kW ja estem en altres tipologies d’instal·lacions no domèstiques, on els comptadors addicionals ni els peatges de suport tenen molt impacte “, assegura.

En definitiva, és un text millor que l’actual regulació espanyola ja que a Espanya es penalitzava no només el peatge de suport a més de 10 kW, sinó que ara es podrà abocar energia a la xarxa sense problemes amb els sistemes d’emmagatzematge i bateries, alguna cosa penalitzat a Espanya en l’actualitat.

font:elperiodicodelaenergia