Vehicles elèctrics o d’hidrogen com a alternatives netes de futur

Mentre que moltes empreses desenvolupen vehicles elèctrics per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle, hi ha qui aposta per l’hidrogen

L’ús de vehicles no contaminants és una de les claus per combatre l’escalfament global. La setmana passada vàrem publicar que Tesla havia presentat el camió elèctric però hi ha una tecnologia que vol guanyar terreny: la propulsió per hidrogen.

Després de més d’una dècada de fabricar cotxes, i més recentment panells solars, la companyia Tesla va presentar un nou tipus de vehicle: un camió de grans dimensions. La presentació va tenir lloc a prop del centre de disseny de Hawthorne, Califòrnia.

El Director general de Tesla, Elon Musk, va dir que el camió tindrà una autonomia de 804 quilòmetres amb càrrega elèctrica, fins i tot amb una càrrega de fins a 36.290 quilograms.

Segons Musk, el cost d’aquest model serà menor que el d’un vehicle diesel similar, tenint en compte l’estalvi de combustible, el manteniment i altres factors. La producció començarà el 2019.

L’alternativa de l’hidrogen i el cas de Toyota

D’altra banda, fa unes setmanes hi ha hagut una reunió del Consell de l’Hidrogen a Bonn, on se celebra la cimera pel clima COP23. Aquest grup, format per 28 empreses, espera que l’hidrogen faci funcionar entre 10 i 15 milions d’automòbils i 500.000 camions abans de 2030. També preveu que l’hidrogen serà àmpliament utilitzat per a les indústries o per a les calefaccions.

Una de les companyies que aposten per l’hidrogen és Toyota, amb la vista posada en aconseguir l’objectiu de zero emissions de gasos d’efecte hivernacle pel 2050.

La marca japonesa ven uns 10 milions de vehicles a l’any a tot el món, entre ells el Prius, el cotxe híbrid més venut a nivell mundial. Des de 2014 també han venut uns 4.000 vehicles del model Mirai, impulsat per un motor d’hidrogen.

Mirai significa “futur”, un nom que s’escau per una tecnologia basada en un combustible ideal i estable per a una societat amb poc carboni, en paraules del president de la companyia, Takeshi Uchiyamada.

El Mirai té una autonomia de 500 quilòmetres i es carrega tan ràpid com un cotxe normal de benzina. Una pila de combustible barreja l’hidrogen amb l’oxigen en l’aire per generar l’electricitat que alimenta el motor.

A diferència d’un motor de combustió interna, els únics subproductes d’una pila d’hidrogen són l’electricitat, la calor i l’aigua. No hi ha emissions de contaminants que puguin causar l’escalfament global. Però per ser un vehicle veritablement ecològic, cal que l’hidrogen es produeixi a partir de fonts renovables.

Actualment, el Mirai costa uns 57.500 dòlars, i cada vehicle construït suposa pèrdues per Toyota. Però l’objectiu de la firma és vendre 30.000 vehicles per any en 2020.

General Motors, Mercedes-Benz, Honda i Hyundai també han desenvolupat vehicles d’hidrogen, però en un nombre extremadament limitat. Els fabricants enfronten alguns obstacles importants, com ara el cost de les estacions de càrrega. El Japó disposa d’una àmplia xarxa amb unes 28.000 estacions de càrrega per a vehicles elèctrics, però només compta amb 92 estacions de càrrega d’hidrogen.

L’hidrogen és el combustible que envia els coets de la NASA cap a l’espai.

 

font: ccma.cat