El tren demostrador del projecte fch2rail, primer tren d’hidrogen que circula en proves a la xarxa ferroviària espanyola

Inicia la fase de proves en via i realitza el seu primer recorregut de proves a la línia Saragossa-Canfranc, al Pirineu aragonès, per continuar en línies de Madrid i Galícia

El projecte FCH2Rail es desenvolupa per un consorci integrat per CAF, DLR, Toyota, Renfe, Adif, CNH2, IP i Stemmann-Technik amb un pressupost de 14 milions

El projecte FCH2Rail, en el qual es desenvolupa un tren demostrador bimode propulsat per hidrogen, ha cobert una fita important dins la fase de proves en via que porta a terme en obtenir l’autorització per circular en proves per la Xarxa Ferroviària d’Interès General ( RFIG), i en haver realitzat el primer dels recorreguts previstos amb l’arribada de la unitat a l’estació de Canfranc, al pirineu aragonès. El tren demostrador ha estat el primer tren d’hidrogen que aconsegueix aquesta fita. Es tracta d’una fita destacada, ja que la línia de Canfranc és una línia especialment exigent a causa de les rampes pronunciades i elevades, que suposen un gran desafiament per als nous sistemes de generació d’energia embarcats. Per això, el tren demostrador, una unitat de Rodalies de Renfe, ha circulat a la línia Saragossa-Canfranc tant en mode elèctric, a la zona electrificada, com en mode híbrid, combinant l’energia provinent de les piles d’hidrogen i de les bateries , als trams sense electrificar.

Ara s’aborda una nova fase de proves en via amb l’objectiu de provar la nova tecnologia en un ampli rang de condicions de demanda de potència i energia, simulant diferents serveis comercials. Per això, està previst que el tren circuli per diferents línies de la RFIG, principalment en línies d’Aragó, Madrid i Galícia. Els escenaris de proves inclouen circulacions en diferents condicions climàtiques i operatives. Això permetrà una caracterització més completa de la nova tecnologia embarcada, per a l’avaluació posterior de la competitivitat de la nova solució de propulsió bimode híbrida amb piles d’hidrogen com a alternativa sostenible a la tracció dièsel que es fa servir avui dia en moltes línies.

El projecte FCH2Rail és dut a terme per un consorci d’empreses format per CAF, DLR, Toyota, Renfe, Adif, CNH2, IP i Stemmann-Technik. Aquesta iniciativa pren com a base una unitat actual de rodalies de Renfe, on CAF ha instal·lat una nova solució per a la generació d’energia elèctrica a partir de la hibridació de l’energia provinent de piles d’hidrogen i bateries, i l’ha integrat a la seva vegada amb el sistema de tracció ja existent al vehicle. Després de la fase de proves estàtiques a la planta de CAF Saragossa i els primers proveïments d’hidrogen, es van arrencar a mitjans del 2022 les proves dinàmiques en una via tancada, que han servit per optimitzar el nou sistema abans de la fase de proves actual en línies representatives de la RFIG. L´inici d´aquesta nova fase de proves ha suposat la primera autorització d´Adif per a la circulació en proves d´un tren d´hidrogen a la RFIG, superant tots els processos d´anàlisi de riscos i validació de seguretat inherents al´assaig de noves tecnologies. Alhora, els maquinistes i caps de tren de Renfe han rebut la formació necessària per conduir el tren CIVIA convertit a tren bimode d’hidrogen.

L’èxit en el desenvolupament d’aquest projecte confirma i reforça l’aposta de les empreses que formen el consorci FCH2Rail pel desenvolupament de solucions de mobilitat respectuoses amb el medi ambient. Així mateix, el projecte està comptant també en aquesta fase de proves amb la col·laboració inestimable d’empreses com IBERDROLA quant al subministrament d’hidrogen verd per a les proves del tren, SHIE-ARPA, proporcionant una solució de dispensació d’hidrogen a alta pressió, i d’Ercros, empresa productora d’H2 verda per a aplicacions de mobilitat, que ha facilitat l’ús de les seves instal·lacions a Sabiñánigo durant l’etapa de proves al tram entre Sabiñánigo i Canfranc.

Cal recordar que es tracta d’un projecte iniciat a principis de 2021 i la finalització del qual està prevista per a finals de 2024. Amb un pressupost de 14 milions d’euros, el projecte compta amb un finançament de 10 milions d’euros per part de Clean Hydrogen Partnership, anteriorment FCH2 JU, agència de la Comissió Europea dedicada a impulsar el desenvolupament de l’hidrogen i de les piles de combustible. Font: renfe.com, Shutterbug75 pixabay