El Port de Tarragona competeix amb Castelló i Almeria per ser un hub d’energia eòlica marina el 2028

L’Autoritat Portuària aposta per impulsar aquesta nova indústria, que s’habilitaria a 19 hectàrees del Moll de Balears, per al muntatge i trasllat d’aerogeneradors

L’Autoritat Portuària de Tarragona (APT) accelera perquè l’ampliació del Moll de Balears, prevista per al 2028, serveixi per convertir les instal·lacions tarragonines en un nou hub de l’energia eòlica marina. Així ho va emfatitzar ahir el president del Port, Santiago Castellà, durant una xerrada a la Cambra de Comerç per explicar el full de ruta dels propers anys davant de representants polítics i empresarials de la demarcació.

Castellà té clar que l’administració portuària ha d’apostar per «l’economia blava sent un Port Verd» i, per això, llança un projecte «metropolità» per posar en marxa una nova indústria: l’eòlica marina, que és una de les tecnologies que generen més expectatives al sector a causa del potencial creixement que està tenint en altres regions d’Europa. «Tenim les condicions òptimes per acollir aquesta activitat, que serà intensa d’aquí sis o vuit anys», va ressaltar Castellà, que va reconèixer la competència de Castelló i Almeria. “La nostra ubicació és estratègica, entre Barcelona i València, i estem a menys de 48 hores per mar del sud de França, Sardenya, Sicília i el parc Tramuntana de Roses”, detalla el president portuari.

En concret, el Port reserva unes 19 hectàrees de la futura ampliació del Moll de Balears –les obres del qual començaran el 2026– per impulsar aquest nou clúster, així com també un espai del Contradic de Ponent, on hi haurà nous molls.

L’objectiu no és instal·lar molins de vent al mar tarragoní, que no es farà, sinó generar una nova indústria que es dedicaria a dur a terme tots els processos de fabricació, emmagatzematge i assemblatge de les parts d’una instal·lació eòlica offshore, amb la fabricació de plataformes flotants i el muntatge dels aerogeneradors a partir de peces del continent. La inversió que es farà serà de 75 milions d’euros. Els càlculs a Castelló són els de generar entre 1.000 llocs de treball directes i entre 4.000 i 5.000 indirectes.


«Nou ecosistema»

El president del Port aposta per crear aquest nou «ecosistema», a partir del fet que al territori, «tenim indústria, espai i calat a les nostres instal·lacions i, a més, estem a prop de tots els grans parcs», a més del fet que «Barcelona no té lloc» per albergar aquesta indústria, que requereix gestionar elements de fins a 100 metres d’alçada i 10.000 m2. «El sector industrial necessita aquesta carta. Pot ser un pol d’atracció de talent, ja que aquí es faria amb una nova tecnologia, com són les plataformes flotants», indiquen fonts del Port, les quals reconeixen haver rebut ja l’interès de diverses empreses. De fet, de cara als propers anys està previst que surtin a concurs diverses licitacions europees –tant de l’administració com dels ports– a les quals l’APT tarragoní vol aspirar. «Haurem de fer-nos un forat. De moment, l’objectiu és fer el lobby i el consens territorial. I ser part del clúster de l’eòlica marina de Catalunya amb seu a Tarragona seria una bona manera de crear les condicions perquè el Govern Central aposti pel nostre territori», recalquen les fonts portuàries consultades.

Aval de la Generalitat

La proposta de Santi Castellà és avalada per la Generalitat de Catalunya. “Sempre hem expressat un ferm compromís amb la transició energètica i les energies renovables, incloent-hi l’energia eòlica marina”, indica la directora dels Serveis Territorials d’Empresa, Mar Giné. La representant a Tarragona de la Conselleria liderada per Miquel Sàmper afegeix que “el Port s’ha de posicionar com un actor clau en la creació d’infraestructures i serveis relacionats amb l’energia eòlica marina” i “consolidar-se com un referent en aquest sector”, ja que “serà un element més per fomentar la investigació i la innovació al nostre territori”.

Per part seva, l’alcalde de Vila-seca, Pere Segura (Junts), assegura estar «alineat» amb el projecte per «diversificar l’economia del territori amb indústries d’alt valor afegit». Segons el primer regidor de la localitat del Tarragonès, la construcció d’aerogeneradors “és un sector vinculat a l’economia blava i verda”, aportant “una mà d’obra transversal, amb enginyers, tècnics i muntadors”. Font: diaridetarragona.com; pexels-wolfgang-weiser-467045605-30945858