El pla del govern per al cotxe elèctric: crèdits tous i 9.000 punts de recàrrega

El govern anuncia un paquet de mesures per triplicar, en cinc anys, el nombre de cotxes elèctrics a Catalunya

de la Generalitat, perquè l’objectiu és que el 90% dels vehicles públics siguin elèctrics.

En una segona fase, s’instal·larien 4.000 punts més en edificis públics, i, aquests sí, oberts a la ciutadania. Ara, el 16% dels 7.904 de la flota pública estan electrificats (874 híbrids, 388 elèctrics purs). Els punts els instal·laria l’elèctrica pública, l’Energètica.


Crèdits per renovar flotes d’empresa

El pla també té previstos crèdits per part de l’Institut Català de Finances, amb 200 milions d’euros disponibles per a autònoms i micropimes, i 240 per a flotes d’empreses, especialment les que estiguin afectades per les restriccions de les zones de baixes emissions.

Els préstecs bonificats estaran disponibles a partir del 2026, a tornar a sis anys i amb un topall de 60.000 euros per vehicle.

Triplicar elèctrics en cinc anys

L’objectiu del govern és que la quota del vehicle elèctric a Catalunya passi del 14,3% actual fins al 40% l’any 2030, i multiplicar per cinc la infraestructura de càrrega.

“No hi ha marxa enrere”, ha dit Salvador Illa, en l’acte de presentació, on l’han acompanyat el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, el d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, així com representants del sector.

Entre ells, el president de Seat, Wayne Griffiths, que ha insistit repetidament al llarg dels últims mesos a demanar suport de les administracions per ajudar a impulsar el cotxe elèctric.

Griffiths també va avisar divendres que els aranzels al cotxe elèctric xinès i la normativa europea sobre emissions contaminants poden posar en risc 1.500 llocs de treball a la planta de Martorell.

La transició a l’elèctric

En aquest sentit, la Generalitat vol destinar 135 milions d’euros a acompanyar la indústria catalana en la transició cap al cotxe elèctric, desenvolupant projectes innovadors, reforçant la cadena de valor i els proveïdors, així com la formació professional especialitzada.

En conjunt, el pla, que aprovarà aquest dimarts el govern, consta de vint mesures, al voltant de cinc eixos: desplegar infraestructura de càrrega, impulsar la demanda del cotxe elèctric amb incentius i bonificacions, millorar la percepció social del vehicle elèctric, ajudar la indústria catalana a fer la transició i millorar l’eficiència de l’administració, per exemple reduint els tràmits.

Tot plegat s’emmarca en el pla Catalunya Lidera, que va presentar el president de la Generalitat a principis de febrer, i que pretén mobilitzar 18.000 milions d’euros perquè “Catalunya torni a liderar l’economia espanyola”.

Desplegar 9.000 punts de càrrega

L’objectiu és promoure la matriculació de 150.000 cotxes electrificats d’ara fins al 2030, amb un estalvi de 470.000 tones de CO2. Una de les claus, reclamada repetidament pel sector de l’automoció, és el desplegament d’una veritable xarxa de carregadors, que inclogui àrees metropolitanes, vies principals, polígons industrials i zones rurals amb dèficits d’infraestructures.

Seran 9.000 punts de càrrega públics. Les estacions de càrrega lenta (fins a 7,4kW) serien per a la flota pròpia de la Generalitat, en aparcaments reservats, per utilitzar preferentment de nit.

També hi hauria estacions de càrrega semiràpida (fins a 30kW), per a ús puntual d’usuaris de centres educatius i hospitals.

Les estacions de càrrega ràpida (entre 150 i 350 kW) serien a la xarxa viària, en punts on ara hi ha dèficit de carregadors.

I finalment, també s’instal·laran estacions de càrrega ultraràpida (fins a 1.400 kW) per a autobusos elèctrics. Font: 3cat.cat; pexels-kindelmedia-9800009