Cotxes a gas per 9.000 euros i que gasten 3 euros als 100 km
El desconeixement i la desconfiança sovint no ens ajuden a clarificar les coses. El mercat dels cotxes és gairebé infinit i tampoc hi ajuda. Fa pocs mesos s’anunciaven mesures restrictives a l’entorn de les rondes barcelonines per als vehicles dièsel fabricats abans del 2006 i per als de benzina d’abans del 2000 només en dies de gran contaminació. De moment, seran molt pocs dies. Serà, però, l’1 de gener del 2020 quan es posaran en vigor, de forma continuada, aquestes restriccions. A més a més, s’hi afegiran els 36 municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i també, Sabadell, Granollers i Terrassa.
A Barcelona ciutat, el 80% de les persones es mou a peu, en bicicleta o en transport públic, només un 20% ho fa en cotxe i, dues terceres parts és trànsit foraster a la ciutat. Això també passa d’una forma similar en ciutats que fan de metròpoli com Tarragona, Girona, Lleida, Manresa, Reus, Vic, etc.
La prioritat està clar que és anar a peu, en bici o transport públic i abandonar el cotxe. Però posem per cas que no podem o no volem renunciar al cotxe i se’ns acosta la necessitat de canviar-lo per llei, o perquè se’ns fa vell i ens ve de gust de fer-ho.
L’opció de l’elèctric és molt interessant, cada cop més conegut i valorat. Silenciós, desestressant, accelera de 0 a 100 en 7 segons, baixíssim manteniment, no es paga peatges, excepte túnel del Cadí, AP-7 i AP-2, i no es paga zona blava a Barcelona, per exemple. Fa 100 km per 1,2 euros. Autonomia real de 250 km. Inconvenient principal: el preu, entre 25.000 i 30.000 euros. Etiqueta 0 emissions.
L’opció de l’híbrid està molt de moda. En ciutat, és molt interessant. Llavors, sovint, circula en mode elèctric. Silenciós, per tant. Per carretera, sempre gastarà més que un elèctric o un de gas. En general, uns 5 litres als 100 km, uns 7 euros. 30% de descompte als mateixos peatges que els elèctrics. Autonomia amb benzina d’uns 800 km, depenent del model. Com a inconvenients, el preu, que també ronda els 25.000 euros i que té 2 motors i unes bateries, per tant, amb més possibilitats de tenir algun problema, si és que es produeix, és clar. Etiqueta mediambiental ECO, la segona després de la de 0 emissions.
L’opció del gas és la gran desconeguda. Sorprèn que un mateix model de cotxe es comercialitzi en dièsel per 18.000 euros, en benzina per 15.000 euros i en gas per 14.000 euros, però molt poca gent triï l’opció més econòmica i que té més avantatges, la de gas. D’entrada, hem de saber que, a Itàlia, el 45% dels cotxes funcionen amb gas.
Potser pensareu com puc repostar i a on. Doncs a moltes benzineres. Igual que poses benzina, hi poses la mànega del gas amb un mecanisme que l’assegura. L’avantatge d’aquests vehicles és que són “bifuel”. Poden funcionar amb gas amb 300 a 400 km d’autonomia però si s’acaba, automàticament i sense notar-ho, entra la benzina amb 700 km més d’autonomia. Amb el mode gas, gastarà 3 euros els 100 km. Un sol motor, sense bateries i amb motor molt menys sorollós que un dièsel i una mica menys que un benzina. Hi ha models al mercat per 9.000 i 10.000 euros. Etiqueta mediambiental ECO, la segona després de la de 0 emissions. El gas no emet partícules, un 70% menys de NOx i un 30% menys de CO2. 30% de descompte en els mateixos peatges que els citats en l’apartat de l’elèctric. Hi ha models petits, mitjans, familiars, SUV, furgonetes, camions, autobusos, etc.