Bilbao, la primera ciutat del món on el metro aportarà energia als autobusos urbans

Un projecte pioner farà servir l’electricitat sobrant nocturna del suburbà per recagar les unitats elèctriques de Bilbobus

Bilbao es convertirà a partir del juliol a la primera ciutat del món a desenvolupar un sistema que permetrà recarregar els 8 nous autobusos elèctrics que s’incorporaran a la flota de Bilbobus amb l’energia excedent del metro durant la nit.

Un projecte per a l’electrificació del transport públic que ha estat presentat aquest matí de dimecres per Metro Bilbao, l’Ajuntament de la vila i Medusa, l’empresa públic privada integrada per l’Ens Basc de l’Energia (EVE), Repsol i el grup Ase.

En essència el que s’aprofitarà és la xarxa elèctrica de Metro Bilbao per alimentar els nous vuit punts de recàrrega que s’instal·laran a les cotxeres que Bilbobus compta a Ribera de Elorrieta. Això serà a partir del juliol quan s’incorporin a la flota vuit noves unitats elèctriques pures que se sumen a les 13 i roden per la capital biscaïna més les 94 amb motors híbrids.

Iñigo Ansola, director de l’EVE, Eneko Arruebarrena, gerent de Metro Bilbao, Nora Abete, regidor de Mobilitat i Sostenibilitat de l’Ajuntament i Luis García, director de la zona nord d’Alsa s’han congratulat mútuament pel projecte valorant tots ells “la col·laboració pública privada” que ho ha fet possible.

Els avantatges de la iniciativa, que ja estan estudiant altres ciutats segons ha avançat Iñigo Ansola encara que sense anomenar-les, són diverses encara que la primordial, com ha dit Nora Abete “és millorar la vida de tots els bilbaïns i bilbaines” en reduir la contaminació atmosfèrica i sonora ja que cada cop circularan més autobusos elèctrics per la ciutat

Així s’aprofiten més les infraestructures elèctriques existents sense necessitat de sol·licitar un nou punt d’accés i distribució a la xarxa. Això serà possible a prop de les cotxeres d’Elorrieta de Bilbobus amb la subestació elèctrica del metro a Lutxana, a una mica més de 500 metres de distància.

Estalvi econòmic

També la factura mensual es reduirà per a l’Ajuntament de Bilbao ja que el cost que haurà de pagar a Metro Bilbao serà més competitiu que el que paga al subministrador privat que té Bilbobus i l’energia del qual ara recarreguen els busos elèctric en servei. Això és possible que “només es paga el cost variable del subministrament però no pel terme de potència”, ha indicat Ansola.

Grosso modo suposarà un estalvi per unitat de 120.000 euros, uns diners a què l’àrea de Mobilitat i Sostenibilitat ja li donarà ús immediat, ja que amb aquests diners més 200.000 euros de subvenció aportats pel ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana , serà possible comprar els vuit autobusos elèctrics purs en lloc dels vuit que s’hi incorporarien elèctrics.

Un altre avantatge serà la seguretat del subministrament, es tindrà dos proveïdors de manera que si falla un està l’altre actiu i finalment es procedirà a una operació intel·ligent del procés de recàrrega. Segons ha explicat Enrique Monasterio, de l’EVE, que ha detallat les aportacions tècniques del procés, aquesta innovació és la que permetrà que, tenint sempre la provisió d’energia al metro com a preferència, “tots els autobusos elèctrics estiguin carregats i calefactats a primera hora de el matí” llest per iniciar les seves rutes.

Aquest procés intel·ligent suposarà, per exemple, que els autobusos estiguin amb les bateries plenes en 5-6 hores durant la càrrega nocturna i que en cas que passi una unitat de metro de matinada primer s’atenguin les necessitats del comboi ferroviari baixant la potència de la recàrrega tornant-se a incrementar quan la subestació elèctrica ja no aporti energia a aquesta unitat del suburbà.

Per al futur

El sistema a més neix amb comoditat per al futur segons ha assegurat Monasterio ja que a més d’aquests primers vuit autobusos se’n podran beneficiar fins a 22 més segons l’Ajuntament vagi augmentant la presència d’unitats elèctriques a la flota del mà del contracte que té amb la concessionària Alsa. El seu director a la zona nord, Luis García, va assegurar que així serà ja que “sumarem als 60 autobusos elèctric urbans actuals a l’Estat, 50 més aquest any i 70 més el proper exercici”.

Per la seva banda, el director del metro ha posat en valor la iniciativa pionera perquè “és una més de la infinitat de mesures que portem posant en pràctica a Metro Bilbao des de fa anys per estalviar energia i ser més eficients” especificant que “com menys consum tinguem al suburbà serà un excedent que servirà per recarregar Bilbobus”. Font: deia.eus, 652234 pixabay