Asfalt més sostenible que es prova al Penedès: mig vegetal, mig reciclat

És la primera vegada que es prova a l’estat espanyol i té l’objectiu de reduir la petjada de carboni i les emissions de CO₂, ja que elimina els derivats del petroli en el procés de producció

Per primera vegada a l’estat espanyol es prova un asfalt amb lligam d’origen vegetal i amb un 40% de material reciclat. El tram experimental serà de 350 metres en una carretera d’alta densitat de trànsit, la T-240, a la Bisbal del Penedès.

Aquest tros de carretera anirà acompanyat d’un altre tram idèntic fet amb asfalt convencional per veure si combinats garanteixen un bon resultat. Ho explica el responsable de projectes i obra de la Diputació de Tarragona, Carlos Lozano: “Fent un tram convencional amb un d’experimental pots veure i contrastar com es comporten”.

“Al cap d’un any o dos ja podrem veure com evoluciona la seva durabilitat i el seu ús.”

El nou tipus d’asfalt combina mescles més sostenibles que el convencional. Per a la producció s’han eliminat els derivats del petroli en els lligams de la mescla asfàltica, s’han reciclat els àrids i s’ha reduït la temperatura de fabricació.

Amb tot això es podria reduir la petjada de carboni i les emissions de CO2, que són els principals objectius que es pretén assolir.
Aquesta és la tercera vegada que la Diputació de Tarragona prova nous asfalts. D’aquesta manera, s’ha convertit en un laboratori de proves que determinarà el futur dels més de mil quilòmetres de carretera en mans de la Diputació.

Si els resultats d’aquesta prova són favorables, marcarà un abans i un després de cara a futurs projectes.

L’asfalt convencional, especialment contaminant amb la calor

L’asfalt convencional, fabricat amb petroli, conté components contaminants que generen emissions, sobretot en els dies calorosos i assolellats, segons determina un estudi de la Universitat de Yale, als Estats Units.

Els compostos de què està format s’escapen lentament a través de l’asfalt. En els dies de calor, el betum s’escalfa i s’acceleren les fugues d’emissions contaminants.

A més, quan l’asfalt està exposat a una radiació solar, genera fins a un 300% més d’emissions, cosa que demostra que no només les altes temperatura poden fer augmentar les emissions, sinó també la radiació solar. Font: ccma.cat, pexels-rob-eradus-894359