Adif busca socis privats per obrir ‘ferrolineras’ de recàrrega elèctrica en carreteres i ciutats

Planeja entrar amb els seus pals a les tradicionals estacions de servei

El nou Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) pretén donar impuls a el vehicle elèctric utilitzant com a punta de llança a Adif i la seva capacitat per implantar una gran xarxa de punts de recàrrega.

La companyia que presideix Isabel Pardo de Vera ha esbossat un pla de negoci que està presentant a petrolieres, elèctriques, fabricants de cotxes i fons d’inversió, entre d’altres agents. Es tractar de dur a terme el projecte tant en l’entorn de les estacions de tren com en carreteres, segons va confirmar ahir la primera executiva d’Adif en el marc de la presentació, a Fitur, de futurs serveis.

Obert també a la col·laboració amb administracions locals i autonòmiques, Adif derivarà part de l’energia que corre per les seves catenàries a aquest tipus d’ús, el volum de consum seria mínim. L’empresa, immersa en un pla per estalviar un 10% de la seva factura elèctrica anual, compta a més amb tecnologia que recupera l’energia de frenada dels trens per tornar-la a la seva xarxa (és l’energia que seria utilitzada per a les ferrolineras) i ha patentat un prototip de recàrrega ràpida (25 minuts) per al cotxe elèctric.

L’objectiu ara és minimitzar els costos d’implantació, contemplant l’entrada en estacions de servei de tot el país pròximes a línies ferroviàries; es busca simplificar en la mesura possible la tramitació de permisos, i un suport financer que facilitaria la instal·lació massiva. El pla es basa en superposar les possibilitats que ofereixen les dues grans xarxes de transport terrestre, viària i ferroviària, per facilitar una veritable capil·laritat a la mobilitat sostenible.

Tot per fer

Seat ha xifrat en 800.000 els punts de recàrrega necessaris al país per complir amb els objectius de reducció d’emissions fins 2040. Espanya compta amb 11.600 gasolineres, de manera que l’esforç de firmes com Adif ha d’anar més lluny.

L’administrador de la xarxa, va explicar ahir Pardo de Vera, maneja una desena d’alternatives per al desenvolupament de el pla de ferrolineras. De l’opció triada dependrà l’esforç inversor, però el que sí que té clar Adif és que es simultaniejaran primeres experiències a l’entorn de les estacions, essencialment en els aparcaments, i a la xarxa de carreteres. L’empresa manté converses amb Saba, gestor de les seves pàrquings fins 2023, a la recerca d’omplir aquestes instal·lacions de pals amb endolls.

El desenvolupament de l’prototip de punt de recàrrega, ideat i patentat pel departament de R + D d’Adif, ha estat confiat a Citrac, mentre que Comsa treballa en la instal·lació de projectes pilot. La implantació de cada punt part d’un pressupost de 200.000 euros, que s’intentarà rebaixar amb el desplegament massiu.

Adif té ja localitzades 1.500 localitzacions possibles en les seves pròpies dependències, que podrien multiplicar-se a través d’aliances amb socis privats. Aquesta última selecció necessitarà, de ben segur, concursos públics.Font:cincodías