Repsol i Talgo s’han aliat per desenvolupar conjuntament projectes per impulsar la creació de trens d’hidrogen renovable, fomentant així el transport ferroviari sense emissions a la Península Ibèrica, han informat les dues companyies.
Per mitjà d’aquesta aliança, les dues companyies proporcionaran una solució integral per fer del tren d’hidrogen renovable una realitat. Així, Talgo abordarà el disseny, fabricació i posada en marxa dels nous trens autopropulsats de mitjana distància i rodalies, Repsol aportarà la seva infraestructura de generació d’hidrogen renovable i la logística amb què compta la companyia per abastir la xarxa ferroviària.
L’energètica i l’empresa ferroviària van destacar que aquesta col·laboració promourà la consecució d’un dels objectius marcats al Full de Ruta de l’Hidrogen, aprovat pel Govern l’octubre passat, que estableix com a meta per a l’any 2030 comptar amb dues línies de trens comercials propulsats amb hidrogen renovable. El grup presidit per Antonio Brufau és el primer productor i consumidor d’hidrogen a la Península Ibèrica i opera a Cartagena la planta d’hidrogen més gran d’Europa. La companyia utilitza aquest gas com a matèria primera als seus centres industrials, que ja estan evolucionant per convertir-se en pols multienergètics on l’hidrogen renovable és un pilar estratègic per assolir les zero emissions netes el 2050.
REPSOL APOSTA PER SER ACTOR PRINCIPAL EN HIDROGEN RENOVABLE
Així, Repsol preveu ser un actor principal en el desenvolupament de l’hidrogen renovable a la Península Ibèrica, amb uns objectius d’instal·lar una capacitat de 400 megawatts (MW) el 2025 i superar els 1,2 gigawatts (GW) el 2030. En aquesta línia, la companyia dirigida per Josu Jon Imaz, juntament amb el projecte a la seva planta de Cartagena, està desplegant nombrosos projectes als pols industrials on desenvolupa la seva activitat. Entre aquestes iniciatives hi ha el Corredor Basc de l’Hidrogen, engegat el febrer d’aquest any per Petronor-Repsol i que ja aglutina 128 empreses -entre les quals hi ha Talgo-; la Vall de l’Hidrogen de Catalunya; el pol de l’hidrogen renovable al voltant de la Vall d’Escombreras, a Cartagena; i el clúster d’Hidrogen de Castella-la Manxa, que situaran el Complex Industrial de Puertollano a l’avantguarda amb la instal·lació d’una planta de producció d’hidrogen renovable a partir de fotoelectrocatàlisi. Per la seva banda, Talgo té una línia de desenvolupament de trens propulsats per hidrogen que permetran descarbonitzar les línies ferroviàries, especialment les de la xarxa secundària que no han estat electrificades. Per això ha desenvolupat el tren Vittal One, una solució modular de mitjana distància i rodalies alimentada per pila d’hidrogen que serà el primer tren dual hidrogen-elèctric. Font:elperiodicodelaenergia, pixabay