La multinacional belga de la logística estrena aquest mes una ampliació amb 60 sitges i 25.000 nous metres quadrats de magatzem en el seu centre de polígon Entrevies
A finals d’aquest mes de juliol, Katoen Natie tindrà a ple rendiment l’ampliació que acaba de dur a terme en el seu centre de treball del polígon industrial Entrevies, a cavall entre els termes municipals de Tarragona i la Canonja, i situat en el seu cas en aquest últim municipi.
Després d’una inversió sostinguda d’uns 40 milions d’euros al llarg dels últims dos anys, les instal·lacions a la Canonja d’aquesta multinacional familiar belga de la logística sumaran 14,5 hectàrees de superfície (amb l’adquisició el gener passat de 6,5 hectàrees de terreny a Ercros, contigües a les 8 hectàrees que ja tenia des de l’any 2008), 38.000 metres quadrats de magatzem (dels quals 25.000 metres quadrats formen part d’aquesta recent ampliació) i 150 sitges d’emmagatzematge (60 d’ells aixecats en els dos últims anys).
Amb seu social al polígon industrial de Constantí -on compta amb unes instal·lacions de 13 hectàrees amb 69.000 metres quadrats de magatzems construïts i 150 sitges d’emmagatzematge-, Katoen Natie Ibèrica ha apostat pel polígon Entrevies en els seus plans d’expansió a la Península Ibèrica .
Esgotada la seva capacitat de creixement a Constantí (on va començar les seves activitats l’any 1999), Entrevies va ser el seu següent pas en la consolidació de les inversions d’aquesta multinacional belga a Espanya.
“Abans d’implantar-nos a una zona -explica Geert Van Kerckhove, director general de Katoen Natie Ibèrica- fem una anàlisi estratègica. Del Camp de Tarragona ens va semblar un lloc perfecte per desenvolupar les nostres activitats. Penso que l’elecció que vam fer ha estat un encert, i això es demostra veient que seguim apostant per aquesta zona, amb noves inversions. Quan vam decidir apostar per una zona, vam decidir créixer aquí i apostar per crear sinergies amb els clients”.
Tot en propietat
A diferència d’altres operadors logístics, aquesta multinacional de capital familiar amb seu a Anvers (Bèlgica) ni lloga espais ni subcontracta empleats. Els seus més de 13.000 treballadors formen part de la seva plantilla i els seus més de 180 plataformes logístiques, amb 5 milions de metres quadrats de magatzem i 3.300 sitges repartides per 35 països, són en propietat.
Les seves instal·lacions a Constantí i la Canonja no són una excepció en aquesta empresa que acaba de celebrar el 160 aniversari de la seva fundació a Anvers, quan va arrencar la seva activitat amb el moviment portuari de cotó que li va donar nom (en neerlandès, Katoen significa ‘cotó’ , mentre que Natie, que significa ‘nació’, és usat en l’argot portuari d’Anvers com a sinònim d’estibador o operador especialitzat).
• Constantí: Katoen Natie Iberica va fixar la seva seu al polígon industrial de Constantí l’any 1999, on va arribar per acompanyar a un dels seus clients de béns de consum (que ja treballava amb ells a França i Bèlgica) en la seva entrada al mercat espanyol. Allà van adquirir 13 hectàrees de terreny, en les que avui disposen de 69.000 metres quadrats construïts de magatzems i 150 sitges d’emmagatzematge, a més de línies d’ensacat, màquines paletitzadores, estacions de neteja de camions i altres infraestructures especialitzades.
• Entrevies: Després d’arribar a el màxim de la seva capacitat de creixement a Constantí l’any 2008, Katoen Natie Iberica va adquirir 8 hectàrees de terreny al polígon industrial Entrevies -en el seu cas en el terme municipal de la Canonja-, on després d’adquirir recentment altres 6,5 hectàrees ha centrat tots els seus plans d’expansió. Avui compta amb 38.000 metres quadrats de magatzem i 150 sitges, a més d’instal·lacions per ensacat, neteja i paletització equiparables a les de Constantí. La seva pròxima meta en Entrevies és construir altres 35.000 metres quadrats de magatzem.
El més de segle i mig transcorregut des de la seva fundació en els molls del port d’Anvers l’han portat a un creixement i diversificació de les seves línies de negoci, fins a esdevenir un operador logístic de solucions a mida, amb vuit unitats de negoci diferents i una facturació agregada de 1,2 bilions d’euros.
En el cas de les instal·lacions de Camp de Tarragona, on en conjunt treballen 115 persones (unes 80 a Constantí i altres 35 en Entrevies), les tres àrees de negoci en les que avui presten servei són béns de consum, alimentació i petroquímica.
A Constantí -on van arribar en l’any 1999 per donar servei a una multinacional francesa del retail de bricolatge en el seu desembarcament a Espanya, i que ja era un client sòlid a França i Bèlgica-, els béns de consum ocupen avui un terç de les seves instal·lacions . Després d’aquest primer client s’han anat incorporant altres grans multinacionals del retail, però també nadius digitals en el comerç en línia.
En aquesta última àrea de la logística, Geert Van Kerckhove destaca que «durant el confinament, el volum de treball de béns de consum per a comerç electrònic es va multiplicar per cent», la qual cosa els va portar a haver de contractar unes 40 persones per donar servei a aquesta punta de treball derivada de l’e-commerce.
De fet, les bones perspectives d’aquest sector per a la logística i l’increment sostingut de la demanda de serveis com els que ofereix Katoen Natie en aquest segment de mercat estan portant a aquesta empresa a especialitzar Constantí en béns de consum i alimentació, per anar movent de mica en mica les operacions petroquímiques cap Entrevies a mesura que guanyen capacitat d’emmagatzematge en aquest centre de treball.
La multinacional familiar belga preveu seguir incrementant plantilla en un 10% a l’any
Al costat dels béns de consum, un altre terç de la capacitat d’emmagatzematge de Constantí està avui ocupat per l’alimentació, on l’emmagatzematge de cacau per a fabricants de xocolata, que van començar l’any passat, ha guanyat pes en les sitges d’aquesta empresa. Els productes d’especialitat de la indústria petroquímica (en essència, polímers en gransa procedents del pol petroquímic de Tarragona) ocupen un altre terç de les instal·lacions de Constantí.
En el cas de Entrevies, però, aquests polímers de la indústria petroquímica suposen avui el cent per cent de l’activitat. La previsió és seguir creixent en aquesta àrea de negoci, dedicant aquestes instal·lacions a això.
“La raó d’invertir en Entrevies -reconeix Van Kerckhove- no és tant pel creixement del mercat del plàstic, sinó pel de el comerç electrònic”. És a dir, créixer en Entrevies amb productes petroquímics (dels quals cap ADR o d’alt risc), per alliberar espai a Constantí per al comerç electrònic. Ja tenen llicència d’obres “per seguir creixent en Entrevies, on a cinc anys esperem tenir 35.000 metres quadrats més de magatzem construïts, amb previsió de contractar cada any entre un 5% i un 10% més de plantilla”. Font:diaridetarragona