El Govern ha impulsat diverses modificacions normatives a la
Llei 16/2017, d’1 d’agost, del canvi climàtic, per fer front a la situació
d’emergència climàtica mitjançant una transició ecològica i energètica que
permeti assolir en el termini més breu possible els objectius que es fixaven.
També ha introduït modificacions al Text refós de la Llei
d’urbanisme per facilitar i simplificar la implantació de les instal·lacions
per a l’aprofitament de l’energia solar i eòlica, i una nova regulació del
procediment i els requisits per a la implantació i l’autorització de les
instal·lacions de producció d’energia eòlica i d’energia solar fotovoltaica.
El Ministeri de Política Territorial i Funció Pública ha posat
de manifest algunes discrepàncies en aquestes modificacions en considerar que
alguns preceptes podrien incidir per diferents motius en les competències estatals
bàsiques.
L’Acord adoptat persegueix intentar resoldre aquestes
discrepàncies mitjançant un procediment de negociació bilateral i evitar la
possible presentació d’un recurs d’inconstitucionalitat. Font:govern.cat
Una de les grans incògnites del Green Deal, el seu finançament, comença
a aclarir-se. El pacte verd contra el canvi climàtic de la UE costarà un bilió
d’euros i la Comissió Europea ha detallat aquesta tarda com pensa
aconseguir-los.
La meitat d’aquests diners provindran directament dels
pressupostos comunitaris, ja que l’Executiu d’Ursula von der Leyen vol
que el 25% del Marc Financer Plurianual (MFP) –que actualment es
troba en negociació pel període 2021-2027– es destini a polítiques climàtiques.
Això representa 503.000 milions d’euros, segons càlculs de la Comissió. Tot i
així, el percentatge és inferior al que demanaven alguns grups del Parlament
Europeu, començant pels Verds, que volien destinar-hi almenys el 50% del
pressupost.
L’altre mig bilió d’euros s’aconseguirà a través d’un Pla
d’Inversions de l’Europa Sostenible (SEIP en anglès), que buscarà mobilitzar
inversions públiques i privades amb instruments europeus.
Dins de tot aquest pla s’inclouen els 100.000 milions d’euros
que Brussel·les ja va anunciar al desembre per al Fons de Transició Justa
(FTJ), uns diners destinats a ajudar els països més dependents dels
combustibles fòssils a reconvertir-se.
Però per aquest fons, a més de la inversió, la Comissió Europea
hi posarà diners de la seva butxaca, en concret hi aportarà una partida de
7.500 milions d’euros amb una partida addicional al pressupost. Tal com ha
explicat el vicepresident pel Green Deal, Frans Timmermans, la Comissió
“ajudarà els més afectats fent les inversions més atractives”, en referència
als països més dependents del carbó i l’energia bruta, com Polònia.
El programa d’inversions per finançar el Green Deal arribarà a
través d’InvestEU i preveu mobilitzar 279.000 milions d’euros en diners públics
i privats amb projectes que incloguin l’energia sostenible i el transport.
D’aquests, 45.000 milions aniran al Fons de Transició Justa. A més, entre
25.000 i 30.000 milions més es mobilitzaran a través de línies de crèdit del
Banc Europeu d’Inversions per “propostes innovadores que no tenen finançament
bancari”, ha explicat el comissari de Política Regional Johannes Hahn.
“Oferirem cash climàtic per evitar el crush climàtic”, ha
assegurat Hahn. Aquest Fons de Transició Justa no finançarà “cap projecte
d’energia nuclear”, ha explicat Hahn. On si que es destinaran diners serà en
ajudes per la reconversió de treballadors del sector de l’energia fòssil o en start-ups
o pimes que vulguin invertir en crear noves oportunitats econòmiques a les
regions més afectades per la transició verda.
El primer pas del Green Deal
Quan al desembre la Comissió Von der Leyen va presentar el Green
Deal, la proposta consistia més aviat en una línia cronològica sobre les
futures accions i no en un pla concret. Ara s’ha conegut tot just l’inici del
procediment que la presidenta va qualificar durant l’estrena com l’equivalent a
“l’home a la lluna europeu”.
El gran projecte del mandat d’Ursula von der Leyen és aconseguir
reconvertir la Unió Europea i apostar per una transició energètica i climàtica.
Pocs dies després de la presentació del Green Deal, durant la cimera dels
líders europeus, els països van acordar que la Unió Europea fos climàticament
neutra el 2050, tret de Polònia, que no va signar l’acord perquè no pot
assegurar que estigui en les condiciones d’aconseguir-ho.
Amb la presentació del SEIP, Von der Leyen vol encarrilar un
marc per facilitar i estimular les inversions públiques i privades necessàries
perquè tots els països, inclòs Polònia, puguin dur a terme la transició cap a
una “economia neutra en el clima, verda, competitiva i inclusiva”.
Però la proposta no és suficient per a l’organització ecologista
Greenpeace. L’ONG ha demanat en un comunicat que el veto a l’energia nuclear
dins de l’FTJ s’estengui a totes les parts de la proposta i que inclogui,
també, els combustibles fòssils. A més, també demanen que els països que no
s’impliquen amb la proposta vegin amenaçats els fons verds europeus. “Això vol
dir que governs com el de Polònia i Txèquia hauran de fer molt més”, ha conclòs
l’assessor de Greenpeace Sebastian Mang Font:ara.cat
Segons els investigadors,
l’escenari per a la
seva comercialització
és altament
favorable
Un projecte europeu en el qual ha participat la Universitat de
Barcelona (UB) ha aconseguit produir bioplàstics a partir
de residus orgànics urbans i ha demostrat que la
seva comercialització és viable tècnica i econòmicament.
El projecte europeu RES URBIS (Resources from urban bio-waste) ha demostrat que els diferents residus orgànics urbans es poden tractar i obtenir d’ells productes biològics com bioplàstics, amb un valor econòmic
superior a el dels clàssics compost i biogàs.
La part experimental de el projecte, que ha durat tres anys i ha
comptat amb 3 milions d’euros de pressupost, s’ha portat a terme en dues
plantes pilot, a Lisboa (Portugal) i a Treviso (Itàlia), i en cinc laboratoris,
un d’ells a la Facultat de Química de la UB. En total, s’han produït prop de 30
quilos de polihidroxialcanoat (PHA), el polímer bàsic per elaborar bioplàstics
a partir dels àcids grassos volàtils resultants de la descomposició de residus.
Aquest PHA s’ha obtingut mitjançant tres nous mètodes
d’extracció desenvolupats en el marc de el projecte i, posteriorment, l’han processat
per obtenir bioplàstics d’ús comercial. “Els resultats han estat molt positius.
S’han obtingut mostres de pel·lícula de bioplàstic per usar-les com intercapa
amb una pel·lícula adjacent adhesiva, amb gran potencial comercial. Aquests
bioplàstics també es poden utilitzar com a béns duradors i com biocomposites
amb fibres produïdes a partir de restes de parcs i jardins”, ha detallat Joan
Mata, catedràtic d’Enginyeria Química i Química Analítica de la UB, que ha
liderat la participació de la UB en el projecte. “A més -ha afegit Mata-, les
anàlisis mostren que la presència de microcontaminants orgànics i metalls
pesants en aquests materials està per sota del que marca la legislació”.
De cara a comercialitzar aquests bioplàstics, han
tingut en compte la
normativa europea
sobre riscos per a la salut i el medi ambient
dels productes químics, i “l’escenari per comercialitzar és altament
favorable”, segons Mata. De l’anàlisi econòmica que han fet en diferents escenaris, entre ells l’Àrea Metropolitana de Barcelona, es desprèn que la
producció de PHA és viable a partir d’un preu de 3 euros el quilo, i fins i
tot inferior
si es consideren condicions més
favorables de el procés. Aquest preu, comparat amb el del PHA comercialitzat actualment -que s’obté de cultius específics de cereals amb un cost d’entre 4 i 5 euros / quilo-, confirma
la viabilitat econòmica.
Font:diaridetarragona
L’empresa TEPSA vol seguir creixent al port de Tarragona.
L’empresa líder en emmagatzematge de productes químics a l’Estat ha presentat
aquest dijous la primera fase del projecte d’expansió de la terminal que té al
Moll de la Química i que ja té contractada tota la capacitat d’emmagatzematge.
Un cop finalitzada la 1ª fase del projecte d’expansió de TEPSA a
Tarragona, TEPSA ha anunciat l’inici de la construcció de la segona fase del
pla d’expansió, en la qual invertirà 4 MEUR per a afegir uns 14.000 metres
cúbics (m3) a la capacitat d’emmagatzematge actual, que és de 71.450
m3. Més endavant preveu abordar una tercera fase, que comportarà la
construcció de nous tancs, que li permetrà superar els 103.000 m3.
Coincidint amb la primera operativa de descàrrega en el nou
atracament número 7 del Port de Tarragona, els responsables de l’Autoritat
Portuària i de l’empresa han visitat el nou amarratge, el setè al Moll de la
Química.
La directora general de TEPSA, Nuria Blasco, ha explicat que amb
les noves instal·lacions l’empresa ofereix un servei d’emmagatzematge flexible
als seus clients, que són les empreses del clúster petroquímic, i potencia
l’operativa com a ‘hub’, atraient nous tràfics al port.
El president de l’Autoritat Portuària, Josep Maria Cruset, ha
afirmat que l’empresa s’alinea amb els objectius de futur del port per créixer
més, tant en tràfics de líquids a granel, com per continuar sent un ‘hub
químic’ de referència a la mediterrània.
TEPSA, empresa pionera en l’activitat de recepció,
emmagatzematge i reexpedició de líquids a granel, té més de 900.000 metres
cúbics de capacitat de dipòsit en les terminals que té als ports de Tarragona,
Barcelona, Bilbao i València.
L’hidrogen serà el combustible del futur i pas a pas substituirà tots els
combustibles fòssils actuals. En AleaSoft s’ha realitzat una
anàlisi de la
repercussió de l’hidrogen
en el sector
de l’energia com a factor clau en la
transició ecològica i un resum de la
utilització present i futura d’aquest
gas en
diversos sectors de
l’economia.
L’hidrogen és l’element més
abundant en
l’univers. S’usa com input en la
refinació de petroli, la producció d’amoníac i metanol i la fabricació d’acer. La demanda mundial
actual d’hidrogen és de més de 70
milions de tones anuals.
El subministrament d’hidrogen a usuaris industrials és ara un negoci important a tot el món. La demanda d’hidrogen, que s’ha multiplicat per més de tres des de
1975, continua augmentant, proveïda gairebé
íntegrament per
combustibles fòssils, amb un 6% de gas natural global i un 2% del carbó global
destinat a la
producció d’hidrogen.
El nombre de països amb polítiques que donen suport directament
la inversió en tecnologies d’hidrogen està augmentant, juntament amb el nombre
de sectors als quals es dirigeixen. Hi ha al voltant de 50 objectius, mandats i
incentius de polítiques vigents avui que donen suport directament l’hidrogen,
la majoria d’ells enfocats a el sector del transport.
Producció d’hidrogen
Gairebé la totalitat de l’hidrogen actual es produeix a partir
d’hidrocarburs com el gas natural i el carbó. Com a conseqüència, la producció
d’hidrogen és responsable de l’emissió de prop de 830 milions de tones de
diòxid de carboni per any, equivalent a les emissions de CO2 del
Regne Unit i França combinades.
No obstant això, hi ha una alternativa no contaminant, l’anomenat hidrogen verd. Es tracta del hidrogen obtingut a través de l’electròlisi de l’aigua. Per a aquest procés es requereix electricitat, de manera que, si s’utilitza la generació d’una font renovable, s’haurà obtingut hidrogen sense emissions en el procés.
Obtenció d’hidrogen verd per electròlisi d’aigua a
partir de fonts d’energia renovable. Font: Wood Mackenzie
Amb la disminució dels costos de l’electricitat renovable, en
particular de l’energia solar fotovoltaica i l’eòlica, l’interès per l’hidrogen
verd està creixent i s’han realitzat diversos projectes de demostració en els
últims anys. No obstant això, el desafiament no és petit. Migrar tota la
producció d’hidrogen actual representaria una demanda d’electricitat de 3600
TWh, més que la generació d’electricitat anual de tota la Unió Europea.
La construcció d’electrolitzadors en ubicacions amb bones
condicions de recursos renovables podria convertir-se en una opció de
subministrament de baix cost per a l’hidrogen, fins i tot després de tenir en
compte els costos de transmissió i distribució del transport d’hidrogen des
ubicacions renovables, sovint remotes, als usuaris finals.
Producció d’electricitat amb
hidrogen
Per a l’obtenció d’electricitat a partir de l’hidrogen es realitza precisament la reacció inversa que per a l’obtenció d’hidrogen. En aquest cas es fa reaccionar amb oxigen, obtenint electricitat i aigua. A el dispositiu encarregat de realitzar aquesta reacció se l’anomena pila de combustible. Una de les primeres aplicacions pràctiques de les piles de combustible va ser en vehicles espacials, on a més del subministrament elèctric, l’aigua resultant pot usar-se pels astronautes per beure, o per refrigerar els sistemes de la nau
Principi de funcionament d’una pila de
combustible d’hidrogen. Font: geek.com
D’aquesta manera, la generació d’electricitat amb piles de
combustible a partir d’hidrogen és 100% neta, i a més com a subproducte es
genera aigua potable.
L’hidrogen en la gestió de les energies renovables
Una de les principals
limitacions que tenen les fonts d’energies renovables és que la seva generació
depèn de variables meteorològiques que tenen un comportament no gestionable. La
generació eòlica depèn de la intensitat de vent en les localitzacions dels
parcs, que és una variable de gran aleatorietat. La generació fotovoltaica
depèn dels perfils de radiació solar. Això fa que aquestes fonts d’energia no
puguin garantir una determinada producció en un determinat moment, sinó que
s’alternaran períodes d’alta i de baixa producció depenent de les condicions
meteorològiques de cada instant.
Una manera d’aprofitar millor els pics d’alta generació d’electricitat d’aquestes fonts renovables, és utilitzar l’excedent per produir hidrogen. Després, l’hidrogen produït podria vendre directament o emprar-se per generar electricitat en el moment en què la producció de la font renovable sigui escassa.
Cost de l’hidrogen creat amb energies fotovoltaica i eòlica a llarg termini. Font: IEA
És en aquest sentit en el qual la generació d’hidrogen
representaria l’element regulador de l’equilibri en el preu de mercat elèctric.
En un escenari de molta producció renovable, ja sigui eòlica, fotovoltaica o
d’una altra font, el preu mínim de mercat ho marcaria el valor a partir del
qual seria més rendible utilitzar l’electricitat per produir hidrogen. Una
baixada de preu implicaria la producció massiva d’hidrogen, la qual cosa
representaria un increment en la demanda i finalment s’arribaria a un equilibri
de mercat.
L’hidrogen com a forma d’emmagatzematge d’energia
L’emmagatzematge de l’energia és un dels principals reptes que
enfrontarà el sector en els propers anys. Les tecnologies de bateries han
evolucionat molt, però la qüestió de l’emmagatzematge a llarg termini no la
resolen encara. És aquest escenari on l’hidrogen podria ser de gran utilitat.
No només per la seva capacitat d’emmagatzemar energia per llargs períodes de
temps, sinó també perquè serà molt més fàcil de manejar, ja que el seu pes serà
menor, perquè la densitat d’energia dels tancs d’hidrogen comprimit és superior
a les de les bateries de liti-ió.
L’hidrogen en el sector del transport
El sector del transport és probablement l’àrea on l’hidrogen es
pot imposar de forma més efectiva. Els cotxes elèctrics de cel·la de
combustible d’hidrogen (FCEV) reduirien la contaminació de l’aire local perquè,
a l’igual que els cotxes elèctrics de bateria (BEV), tenen zero emissions de
gasos contaminants.
Ja hi ha cotxes al mercat que utilitzen aquesta tecnologia i tenen prestacions similars i fins i tot superiors a diversos cotxes a bateries. L’aspecte en el qual el cotxe d’hidrogen si no tindrà competència és en el repostatge. Aprovisionar a un cotxe d’hidrogen és molt més ràpid que recarregar un cotxe a bateries.
Però el camp d’actuació de l’hidrogen no es resumeix als turismes. En vehicles de major grandària com autobusos o fins i tot en avions, l’alternativa elèctrica amb bateries moltes vegades es descarta pel pes que impliquen les bateries. L’hidrogen representa una forma molt més lleugera de transportar la capacitat d’alimentar un motor elèctric. Al juny de 2019 les empreses europees que formen el Consorci H2Bus es van unir amb l’objectiu de treballar en conjunt per desplegar una flota de 1000 autobusos elèctrics de cel·la de combustible que s’incorporaran a les flotes de diversos gestors europeus de transport. A més, s’instal·laran, en cadascuna de les ciutats europees on operin, la infraestructura de recàrrega d’hidrogen necessària per fer-los competitius comercialment.
L’hidrogen a més es pot convertir en combustibles a base d’hidrogen, inclosos metà sintètic, metanol, amoníac i combustibles líquids sintètics, que
tenen una gamma d’usos potencials de
transport.
La revolució de l’hidrogen
L ‘hidrogen verd és el combustible de el futur. La
capacitat d’emprar
un combustible
amb una petjada de CO2 nul·la representa una
revolució en el sector de l’energia i el transport. La
gasolina, el gas, el carbó i tota la resta de
combustibles seran desplaçats gradualment per
l’hidrogen. Des de l’ús industrial fins el
domèstic, el camí a seguir és la utilització de l’hidrogen com a
combustible principal. A més, com ja es va
esmentar, en última instància serà
l’element regulador
de l’equilibri
de mercat elèctric.
Font: elperiódicodelanergia
Aquest lloc web utilitza cookies que ajuden el funcionament del lloc web i per fer un seguiment de com interactueu amb ell, de manera que us puguem proporcionar una experiència d’usuari millorada i personalitzada. Únicament utilitzarem les cookies si hi consentiu fent clic a Accepta. També podeu gestionar les preferències de cookies individuals des de Configuració. Fent click en “Acceptar”, estas consentint totes les cookies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Galeta
Durada
Descripció
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.