El centre tecnològic Eurecat coordina el projecte europeu Marbel, que compta amb un pressupost d’11.703.385 euros i que desenvoluparà una bateria lleugera innovadora i competitiva amb una vida útil més llarga, millorant la seva eficiència, major densitat d’energia i temps de recàrrega més curts amb l’objectiu d’accelerar l’adopció de vehicles elèctrics en el mercat massiu.
En concret, Marbel dissenyarà, desenvoluparà i demostrarà un nou paquet de bateries compacte, modular, de pes optimitzat i d’alt rendiment, amb major vida útil, major eficiència energètica en la càrrega i l’ús de l’energia, a partir d’un sistema robust i flexible de gestió BMS (Battery Management Systems), així com de la càrrega ultraràpida i refrigeració de la bateria.
El projecte “farà una aproximació global al battery box, incidint principalment en el rendiment de les bateries, des de la seva fabricació fins al final de la vida útil, i també en el desenvolupament de materials per als sistemes d’allotjament de la bateria en el vehicle”, destaca el director científic d’Eurecat, Daniel Casellas, amb motiu de la participació del centre tecnològic en l’ITS World Congress, un esdeveniment de referència en l’àmbit de la mobilitat intel·ligent i la digitalització del transport que se celebra a Hamburg, Alemanya.
En aquesta línia, el director de la Unitat de Residus, Energia i Impacte ambiental d’Eurecat, Frederic Clarens, afegeix que “la modularitat i la versatilitat que s’aconseguirà amb el nou disseny, amb el BMS avançat i flexible que s’implementarà, la manufactura i desmuntatge automatitzat de la bateria i dels seus sub-components, l’addició d’intel·ligència artificial i la validació innovadora que planteja el projecte, permetrà optimitzar els processos de reparació, manteniment i reciclatge, mantenint el valor de les noves bateries, reduint els riscos pels operaris, el cost i l’impacte mediambiental”.
D’acord amb Eduard Piqueras, responsable de Programes Europeus a Eurecat i coordinador de Marbel, el projecte “tindrà un impacte important en vehicles elèctrics, en innovació de bateries i en construcció de vehicles lleugers”. També s’espera que el projecte afavoreixi l’acceptació i l’ús d’aquest tipus de vehicles mitjançant la resolució de dos dels principals punts crítics en la presa de decisions del consumidor, l’autonomia limitada del vehicle i el temps de recàrrega, permetent recórrer distàncies més grans.
El projecte Marbel implementa els principis de sostenibilitat i economia circular al centre de totes les activitats i objectius. En aquest sentit, dins de Marbel “els socis utilitzaran matèries primeres secundàries, treballaran en el desenvolupament d’un sistema de bateries més eficaç en recursos i asseguraran el seu fàcil desmuntatge, renovació i reutilització per a aplicacions de segona vida”, explica el cap de la Línia de recerca de Mobilitat Elèctrica i Emmagatzematge d’Energia d’Eurecat, Alberto Gómez, coordinador tècnic del projecte Marbel.
Per part d’Eurecat, la Unitat de Residus, Energia i Impacte ambiental coordina el projecte a nivell tècnic i supervisa els requisits i directrius del paquet de bateries en termes de seguretat, funcionalitat, segona vida, economia circular, reciclatge i eco-disseny. La Unitat dona suport en el desmuntatge i muntatge, el disseny de nous procediments de prova de rendiment i seguretat i avalua el cicle de vida dels processos i productes del projecte. A més, proporciona models electroquímics i tèrmics que ajuden a millorar l’eficiència en l’ús de la bateria, juntament amb la Unitat d’Aigua, Aire i Sòls.
D’altra banda, la Unitat de Desenvolupament de Producte d’Eurecat liderarà la part del disseny modular de la bateria i de l’optimització topològica de la seva carcassa, i donarà recolzament a la seva fabricació. La Unitat de Materials Metàl·lics i Ceràmics desenvolupa els aliatges d’alumini reciclat necessaris per aquesta futura carcassa i ofereix suport per al seu disseny i l’optimització de la geometria del perfil.
El projecte rep finançament del programa H2020 de la Unió Europea. El consorci Marbel reuneix 16 socis de vuit països i està format per sis centres de recerca (Eurecat, coordinador del projecte, l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC), SINTEF, Institute of Communication and Computer Systems ICCS Athens, Technische Hochschule Ingolstadt i Fraunhofer IWU), una empresa d’enginyeria d’automoció (Applus IDIADA), dues pimes (Powertech Systems i OTC Engineering); una OEM (Centro Ricerche Fiat – CRF) i cinc fabricants de components (FICOSA and AVL Thermal, HVAC and AVL Italia, ASAS Aluminyum Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi, Agrati i Tes-Recupyl). Font:eurecat, pixabay