Les estacions de recàrrega de vehicle elèctric d’accés públic que entrin en servei o que es renovin de manera integral hauran de possibilitar el pagament amb targeta bancària a partir de l’1 de gener del 2025. La mesura afecta aquells punts de recàrrega de potència igual o superior a 43 kW, i té per objectiu facilitar l’ús per part de tots els usuaris del major nombre d’estacions ràpides i ultraràpides, de manera que els serveixin de suport en moments puntuals dels seus desplaçaments en vehicle elèctric.
L’acció està inclosa en el Decret d’aprovació del Pla de qualitat de l’aire, horitzó 2027, per reduir la contaminació atmosfèrica i millorar la salut de tota la ciutadania de Catalunya, i també inclou que totes les administracions públiques titulars de punts de recàrrega facilitar la seva interoperabilitat mitjançant protocols estàndards de comunicació. D’aquesta manera, s’eliminarà una de les principals barreres a l’hora d’accedir a la xarxa d’estacions de recàrrega, ja que en l’actualitat la majoria funcionen mitjançant aplicacions per a telèfons mòbils específiques i diferenciades per a cada operador. Al mateix temps, es contribueix a reduir l’escletxa digital existent en alguns sectors de la població, que tenen dificultat per operar amb facilitat en l’entorn digital.
Tot i que el principal punt de recàrrega de cada vehicle elèctric ha de ser el vinculat –és a dir, aquell de baixa potència ubicat allà on resta aturat la major part del temps, l’existència d’una xarxa de punts de recàrrega d’accés públic és fonamental per garantir la mobilitat elèctrica interurbana, ja que proporciona seguretat als usuaris. En aquest sentit, la nova mesura ha de suposar un incentiu més per a la ciutadania a l’hora d’optar per un vehicle elèctric. Catalunya disposa en l’actualitat de més de 90.000 vehicles elèctrics en circulació i de 8.000 punts de recàrrega d’accés públic.
A més d’aquesta actuació, el pla de qualitat de l’aire estableix fins a 170 mesures relacionades amb la mobilitat, tenint en compte que el trànsit rodat és la principal font de contaminació atmosfèrica, de soroll i de gasos amb efecte d’hivernacle (GEH) a les ciutats catalanes. D’altres accions contemplades són la regulació de les zones de baixes emissions (ZBE); l’establiment de mesures addicionals per a 12 corredors de mobilitat estratègics; la regulació dels llindars de persones treballadores i condicions a partir de les quals els centres de treball públics i privats hauran d’elaborar plans de desplaçament d’empresa, i l’ampliació dels requisits i la casuística d’implantacions singulars als efectes d’elaborar els estudis d’avaluació de la mobilitat generada. Font: icaen.gencat.cat, pexels-davidgallie-28884704