Es tracta d’un projecte pioner a tot l’Estat que s’ha provat amb èxit en cotxes de la firma Seat
La planta agroalimentària Progaporcs de Vila-sana (Pla d’Urgell)
ha aconseguit transformar el biogàs de purins en biometà amb una
“puresa” del 98%, equiparable al gas natural però produït d’una
manera “totalment verda” que posteriorment es pot fer servir per fer
circular cotxes de gas comprimit o per injectar directament a la xarxa.
Àngel Porta, responsable de la planta, ha explicat que aquesta iniciativa
pionera va néixer com “alternativa” a les retallades del govern
espanyol a la cogeneració i que van afectar la seva planta de biogàs. Ara el
projecte LIFE Methamorphosis, cofinançat per la Comissió Europea, ha servit per
testar quatre cotxes de Seat que ja han recorregut “sense problemes”
més de 100.000 quilòmetres amb aquest combustible renovable.
La planta de biogàs de Vila-sana funciona des del 2006 amb
purins porcins i eco substrats que provenen de residus de la industria
agroalimentària. Als seus enormes digestors té lloc el que es coneix com a
“digestió anaeròbica”, sense oxigen, que segons Porta és com una reproducció
a “escala industrial” d’un aparell digestiu humà. El producte final
que surt del “digestat” s’aprofita com a fertilitzant per als camps i
del biogàs per fer llum. Això no obstant, amb la retallada dels ajuts a les
energies renovables, els responsables d’aquesta planta van haver de buscar
alternatives a la venda del biogàs i va ser llavors quan van decidir entrar al
projecte Methamorphosis.
Porta ha explicat que el biogàs que surt dels digestors, amb una puresa del 70%
de metà, s’introdueix en un sistema de filtratge i després de passar pel
contenidor de neteja en surt amb una puresa encara superior, que arriba entre
el 96 i el 98%, “equiparable al gas natural”. La diferència, ha
remarcat Porta, és que a Vila-sana aquest biogàs es produeix de manera
“totalment verda”.
A banda de la construcció del sistema de filtratge del biogàs, el projecte
també ha comportat la instal·lació d’un punt de subministrament biometà per a
cotxes. El responsable al Centre tècnic per al desenvolupament de projectes de
gas natural comprimit a la Seat de Martorell, Andrew Shepherd, ha destacat que
aquest projecte representa “el futur del gas natural comprimit com a
combustible sostenible”.
L’objectiu, ha afegit, consisteix en “donar una segona vida” als
residus orgànics que produeix una societat moderna com la nostra, ja siguin
purins d’una granja de porcs o els residus urbans de Barcelona. Es transformen
en “combustible de qualitat” perfectament utilitzable per a
l’automoció. Seat ha fet servir quatre cotxes en aquest projecte, dos a
Vila-sana i dos a Barcelona i han rodat més de 100.000 quilòmetres per avaluar
el gas i la seva afectació als components. Segons Shepherd, fins ara poden
assegurar que “funcionen perfectament”.
De la seva banda, el responsable de projectes de gas renovable
de Naturgy, John Chamberlain, ha destacat que es tracta del primer projecte
d’aquestes característiques que es desenvolupa al país amb l’objectiu de
“tractar purins per alimentar cotxes”. La multinacional ha decidit
entrar a formar part del projecte per demostrar que es pot arribar a una bona
qualitat de biometà, per injectar a la xarxa, amb una reducció dels costos.
El creixement de l’ús del biometà suposaria un important estalvi en emissions a
l’atmosfera de 9.500 tones de CO2 cada any. L’objectiu principal del projecte
és la lluita contra el canvi climàtic. El biometà és neutral en emissions de
diòxid de carboni, i garanteix un nivell d’emissions contaminants (òxids de
nitrogen, partícules) inferior als combustibles convencionals. A més, la seva
producció redueix la dependència energètica exterior, ja que és una energia
generada localment. Font: naciodigital.cat