La companyia estima que es crearan 2.800 llocs de treball durant la construcció de l’ecoplanta i 340 quan entri en servei
El Consell d’Administració de Repsol ha donat aquest dimecres llum verda a la inversió a l’Ecoplanta, un projecte pioner a Europa per transformar residus urbans en combustibles renovables i productes circulars, convertint-se en una solució per a la reducció d’emissions de CO2 al transport, temps que fomenta l’economia circular. Situa el pol petroquímic en el lideratge de la descarbonització de la Unió Europea.
La instal·lació, que se situarà al Morell, a l’àmbit del Polígon Nord del pol petroquímic de Tarragona, i en què està previst invertir més de 800 milions d’euros, es convertirà a la primera factoria europea que fabrica metanol renovable i metanol circular a partir de residus, a través de la gasificació, el procés de valorització de deixalles més avançades del món.
Aquesta tecnologia d’última generació, desenvolupada per Enerkem -tecnòleg del qual Repsol és soci-, dona una segona vida a residus que altrament acabarien en abocadors o incinerats. La planta tindrà capacitat per processar fins a 400.000 tones de residus sòlids urbans cada any i convertir-los en 240.000 tones de combustibles renovables i productes circulars.
L’Ecoplanta és una de les dues inversions més rellevants que ha fet Repsol a Espanya
«Només hi ha una altra planta anunciada amb aquesta tecnologia, al Canadà –explica Javier Sancho–, i és de menor dimensió». A més, aquesta tecnologia de gasificació, desenvolupada per Enerkem, va permetre que aquest projecte fos seleccionat per la Unió Europea entre més de 300 projectes per rebre finançament a través del programa Innovation Fund.
La indústria química va celebrar que Repsol hagi aprovat aquesta inversió estratègica, augurant un efecte tractor sobre futures inversions al territori.
Una solució per descarbonitzar el transport
La Unió Europea ha dissenyat una ruta per reduir de manera gradual la intensitat de carboni de l’energia utilitzada en el transport marítim, en un 40% per al 2030 respecte als nivells del 2018, i en un 75% per al 2050 respecte als nivells de 2020.
Actualment, les opcions més eficients per complir aquests objectius són el dièsel renovable -que Repsol ja fabrica a la seva planta de Cartagena- i el metanol renovable, que es fabricarà a l’Ecoplanta.
Aquestes tecnologies són complementàries per cobrir la demanda del transport marítim i tecnològicament madures per a la seva implantació, davant d’altres alternatives com l’hidrogen renovable, l’amoníac o l’electrificació de propulsors marins, que requereixen encara desenvolupament i grans inversions en la renovació de flotes i en la distribució del combustible.
El metanol renovable es farà servir també en el transport per carretera, com a matèria primera en la fabricació de gasolina i dièsel renovables.
A partir d’ell també es pot produir combustible sostenible d’aviació (SAF, per les sigles en anglès). Així mateix, el metanol és molt versàtil a la indústria química, amb múltiples usos a la indústria de l’automoció o la construcció i en aplicacions tan diverses com la sanitat, l’alimentació i l’electrònica.
Reactivació del megaprojecte
Repsol va anunciar el megaprojecte el 2021, però fins a la setmana passada no li va donar llum verda definitiva.
La companyia l’ha desbloquejat després que la setmana passada va decaure l’impost extraordinari a les energètiques. Junts, el PNB i el PP van tombar el decret que buscava prorrogar-lo. Font: 3cat.cat; diaridetarragona.com; pexels-tomfisk-6767962